Diari digital de la comarca de Sóller
Divendres, 19 d'abril de 2024   |   16:07
 
Enquesta  
Veus bé que els forans paguin 2 euros per tenir la polsera de públic?


Haurien de pagar més
No, tots hem de ser iguals
 
Entrevista
24/04/2020 | 09:07
Margalida Morell:
“Hi haurà més pobres que morts amb el Covid-19”
Joan Vicens

La sollerica Margalida Morell, diplomada en Treball Social per la Universitat de les Illes Balears, és des de fa set anys la coordinadora del Serveis Socials Comunitaris Bàsics de l’Ajuntament de Sóller. Ha treballat també a la Fundació La Sapiència i a la Conselleria de Sanitat. Ens explica com es cobreixen les necessitats més bàsiques en aquest moments d’incertesa sanitària i econòmica.

Pregunta.- Aquesta setmana s’anunciava que Serveis Socials haurà de contractar nous treballadors. En quin grau ha pujat la demanda a partir de la irrupció del coronavirus?
Resposta.- Si tenim present que la mitjana d’obertura d’expedients de persones que per primera vegada accedeixen a Serveis Socials és de cinc per mes, en el que duim de confinament n’hem obert 45. Hem de tenir en compte que som el punt més pròxim on el ciutadà pot ser informat de totes les prestacions socials dels diferents sistemes. Igualment, seguim atenent les persones usuàries dels nostres serveis.

P.- Quins són els serveis més demandats ara mateix?
R.- Actualment tenim tres serveis importants: El servei d’Ajuda a Domicili que consisteix en qualsevol atenció d’higiene i suport a la llar de les persones dependents; el d’Informació i Tramitació de prestacions socials; i el Cobriment de necessitats bàsiques, especialment alimentació, medicació i subministrament de la casa. Feim atenció directa en els casos imprescindibles i la resta feim atenció telefònica.

P.- Hi ha hagut un canvi en el perfil d’usuari dels Serveis Socials?
R.- Nosaltres sempre treballam amb tota la població de Sóller. Sí que hem detectat un repunt de persones que accedeixen per primera vegada. Tots estam vivint fets altament estressants i que creen molta incertesa en el nostre futur de subsistència. És lògic que ens sentim molt més vulnerables que abans. Aquest Covid-19 no fa distinció de classes socials.

P.- Temen un augment de les necessitats una vegada arribi la crisi econòmica post pandèmia?
R.- No sé que passarà quan s’aixequi l’Estat d’Alarma. El que sí tenc clar és que puc observar els efectes de les retallades en els serveis públics bàsics: la Sanitat, l’Educació, la Cultura i els Serveis Socials. La crisi d’aquests sistemes sempre acaben fustiguejant a la gent de a peu. I si afegim que aquí ens nodrim laboralment i econòmicament del turisme, llavors tenim l’explosió perfecte. Crec que hi haurà més pobres que morts a conseqüència del Covid-19. I no surten dades d’aquest tema en el debat públic.

P.- S’han vist desbordats per les demandes de la població?
R.- Sí. Amb el personal que tenim no podem atendre totes les cridades i mails que rebem a diari. Per això hem sol.licitat a l’equip de govern poder incrementar la contractació de professionals per als Serveis Socials. De fet, voldria agrair la paciència de molta gent que ens ha telefonat i que encara no els hi hem tornat la resposta. Ens trobam amb persones molt respectuoses.

P.- S’han hagut d’aturar prestacions menys urgents per donar prioritat a les més bàsiques?
R.- Des del primer minut, i essent els Serveis Socials un servei essencial, vàrem reorganitzar tots els serveis i les funcions dels tècnics de cada prestació. Evidentment, va quedar descartada l’atenció directa, llevat dels casos urgents del servei d’Ajuda a Domicili i del repartiment d’aliments i altres productes. Vàrem realitzar noves baremacions i nous protocols d’intervenció en emergència. Cal dir que contam amb un equip de professionals molt compromesos i responsables en el seu lloc de feina.

P.- Al començament de la pandèmia es va fer una crida per formar un grup de voluntariat social. Com funciona?
R.- Dins les competències municipals dels Serveis Socials hi ha la coordinació del voluntariat social. Aquest aspecte és un poc complicat d’explicar, ja que la gent, solidàriament, vol participar. Però hi ha dues premisses que tenim molt clares des que es va declarar l’Estat d’Alarma: una és queda’t a casa, que surti el mínim de gent possible, i segon, hem de respectar les necessitats reals que tenen les persones i les famílies. Ajudar a l’altre suposa posar-se en el seu lloc i hi ha persones que no volen ser ajudades o volen protegir la seva intimitat i se’ls ha de respectar. Tenim un llistat de voluntaris que ens diuen amb què volen ajudar i ho creuam amb les necessitats que ens arriben de tota la població.

P.- Com funciona el projecte de recaptació de fons que s’ha engegat?
R.- Vàrem detectar que les necessitats d’aliments augmentaven i no podríem donar abast amb les compres del Projecte Rebost (Grup d’Acció Social amb col.laboració de Creu Roja Sóller i dels Serveis Socials). Per això, vàrem proposar fer una recaptació de donatius perquè les persones des de casa seva i sense moure’s poguessin col.laborar. “Som Soller” es va posar al davant i ha organitzat la recollida a través de la plataforma Go Fund me. Si voleu participar, anau a la seva pàgina de Facebook i trobareu les indicacions de com fer-ho.

P.- Els restaurants i establiments d’alimentació s’han sumat a la causa?
R.- Tenim en marxa un projecte d’aliments elaborats. S’han ofert restaurants per fer racions o per donar menús que els hi han sobrat. Nosaltres els recollim i els repartim a persones majors i famílies amb infants. L’únic que demanam és que estiguin envasats en racions individuals.

P.- És a dir, es pot dir que hi ha hagut un augment de la solidaritat dels sollerics?
R.- Pens que Sóller és un poble molt solidari. Existeix un teixit social potent. Amb anterioritat trobam moltes altres situacions que així ho demostren. Les crisis ens generen sentiments col.lectius forts, posant en valor el tenir cura de l’altre i així donam lloc a noves maneres de relacionar-nos (tenir més present a les persones del nostre entorn, els padrins, els veïnats majors, els infants...). A Serveis Socials tenim una atalaia perfecte per veure la generositat i solidaritat quotidiana. A mi, especialment, m’agrada veure aquesta forma d’actuar humil i silenciosa. Puc dir que hem reconvertit, entre tots, l’acostament social des del distànciament físic.

P.- Quin és el procediment a seguir per demanar l’atenció dels Serveis Socials?
R.- Ara per ara, i fins que no s’aixequi l’Estat d’Alarma, les intervencions socials es realitzen a través de telèfon (971634836) o del mail de serveis socials (serveissocials@a-soller.es). Degut a l’augment de telefonades, hem sol.licitat una nova línia directe. Tenc constància que hi ha gent que ha d’esperar per poder posar-se en contacte amb nosaltres.

P.- En què consisteix ara mateix el Servei d’Ajuda a Domicili?
R.- Per tal de prevenir l’extensió del coronavirus hem suspès o limitat l’atenció en el cas que les persones puguin ser ateses pels seus familiars i/o cuidadors. Hem destinat totes les treballadores familiars a atendre les persones amb major grau de dependència i majors necessitats d’atenció i amb menys suport familiar, així com a prestar serveis de compra per evitar la sortida de la població de risc. Hem incrementat l’oferta de menjar a domicili i estam telefonant quasi a diari per detectar possibles situacions de necessitat, i així poder intervenir de forma eficaç i ràpida.

P.- Quin tipus de demandes rep el servei d’informació i orientació?
R.- El servei d’informació, orientació i tramitació de qualsevol prestació del sistema de benestar es realitza a través d’atenció telefònica. En aquestes cridades, la darrera setmana, hem detectat un augment de l’angoixa i la incertesa de les persones. Així que feim molta contenció i acompanyament. Per això també disposam d’atenció psicològica telefònica. En aquest apartat també treballam els casos de víctimes de violència de gènere i els menors en situació de risc que, a pesar que estiguin silenciats a casa, nosaltres els seguim atenent.

P.- A qui es dirigeix el servei de cobriment de necessitats bàsiques?
R.- El servei de cobriment de necessitats bàsiques i ajudes econòmiques per emergència social està dirigit a atendre totes les primeres necessitats de les famílies més vulnerables, al repartiment de menjar per a persones dependents i les compres de productes bàsics i de medicació i les despeses de subministraments de l’habitatge.

P.- Com es prioritzen les atencions del voluntariat social?
R.- Hem realitzat un catàleg de necessitats i organitzat les tasques i els circuits d’acord amb la realitat social concreta i així atendre més eficientment les necessitats de la població. Tot això ho coordinam amb les persones voluntàries i amb les entitats socials.

P.- Diferents departaments municipals aportaran recursos a Serveis Socials. Estan cobertes actualment les necessitats?
R.- Fins que no acabi el confinament se’ns fa molt difícil mesurar la dimensió de tot plegat. Ara actuam des de l’emergència i apagam focs. Evidentment que necessitam més recursos, especialment humans. La nostra tasca suposa un gran esgotament emocional i anar per damunt el límit durant temps té conseqüències en el nostre rendiment. Els polítics són els que tenen la darrera paraula en com volen distribuir aquests recursos i quines actuacions volen prioritzar. Nosaltres ja els hi hem fet arribar les propostes i tenc constància que hi estan treballant.

P.- Creu que canviarà la forma de ser de les persones amb aquesta crisi?
R.- M’agradaria pensar que així fos. És una gran lliçó que ens duu a tocar de peus a terra. L’impacte emocional que vivim, la incertesa del futur, l’angoixa per la feina, els conflictes quotidians, els més vulnerables, el silenci del carrer... ens duu a replantejar-nos un sistema de relacionar-nos molt diferent al que coneixem. I replantejar-nos la capacitat que tenim personal i col.lectivament d’afrontar aquests escenaris desfavorables. La majoria trobarem nous camins i amb el temps ens anirem recomponent. I serà possible si ens cuidam i cuidam els altres. Si hagués de dir alguna cosa m’agradaria que la ciutadania fos més conscient del paper dels serveis essencials que tenen a veure amb la cura, amb la importància de cuidar-nos els uns dels altres. Ara i sempre, està a les nostres mans. I amb això incloc també una manera més local de relacionar-nos: els veïnats, el comerç local, les activitats socials de Sóller, la ciutat. Crec que és vital cuidar-ho.



Anterior Tanca Següent Compartiu-ho a