|
El proper 19 d’octubre, al MOMA (Museu d’Art Modern de Nova York) s’exhibirà la pel·lícula “Trichromie!”, selecció de filmacions realitzades entre els anys 1912 i 1913 amb Trichromie (o Chronochrome), protosistema de filmació en color enginyat pel cineasta francès Louis Gaumont. La iniciativa corre a càrrec de la companyia Gaumont, que cada any presenta una mostra restaurada del seu fons documental a l’arxiu Gaumont-Pathé. Hi ha una quarantena de filmacions amb aquest sistema, però encara avui dia només se’n coneixen un parell.
A diferència d’altres sistemes de l’època (com el Kinemacolor de 1906), el Trichromie destaca per una gran qualitat cromàtica i de definició d’imatge, i per a nosaltres té un interès afegit més enllà de l’històric i cinematogràfic. No fou enginyat a Anglaterra o Estats Units sinó a França, un país més proper a la nostra geografia. La seva necessitat de llum natural va limitar-lo al rodatge d’exteriors impedint filmacions d’estudi, afavorint-hi el seu ús documental, fent que Gaumont fes nombrosos viatges per filmar aquells llocs i fets més atractius de l’època i exhibir-los a París. Això converteix les seves pel·lícules en un testimoni únic del seu temps. Per exemple, a una d’elles (d’uns set minuts) es veuen paratges de la Riviera francesa, Berlín i Venècia.
Per això, la projecció al MOMA es presenta com l’oportunitat de visionar materials inèdits durant gairebé cent anys... i també comprovar si els viatges de Gaumont varen arribar fins a les Illes: descobrir imatges de Balears en 1913, a tot color, seria fabulós. Tanmateix, enguany només es projectarà una selecció dels fons de Gaumont: potser caldrà esperar a conèixer tots els materials per esbrinar si existeixen imatges d’una Mallorca, la de fa un segle, a tot color.
Anterior | Tanca | Següent | Compartiu-ho a |